Google Analytics

 data-srcset

Dnes si řekneme něco o tom, co je to Google Analytics a jak jej integrovat do naší webové aplikace.

Google Analytics (GA) je služba společnosti Google, která umožňuje uživateli monitorovat navštěvníky svých internetových stránek. GA je poměrně komplexní nástroj a nabízí širokou škálu možností, jak a co sledovat na našem webu. Vedle GA existují i další možnosti, jak sledovat webové stranky, například TopList. Ten však není tak bohatou platformou jako GA.

Proč použít GA?

  • Základní verze je zdarma
  • Integrace je jednoduchá a zpřístupní vám širokou škálu funkcionalit, možností vytváření statistik, chráněný přístup k těmto statistikám a exportovací schopnosti (pdf, scv, …)

Co tedy pořebuju k započetí sbírání dat?

V podstatě jsou nezbytné 2 věci:

  1. Založit si účet na Googlu
  2. Aktivovat službu GA

Věřím, že není nutné popisovat zakládání účtu na Googlu. Druhý bod není o nic složitější a v podstatě spočívá v návštěvě http://www.google.com/analytics/. Zde se stačí přihlásit pod v předchozím boďe vytvořeném účtu a zaregistrovat GA u tohoto účtu (jeden klik).

Nyní je GA aktivován a připraven ke konfiguraci. Konfigurace je víceméně přímočará a skládá se s několika kroků:

  1. V době psaní článku nabízel Google dva druhy účtu. Universal Analytics a Classic Analytics. Tyto typy spadají pod kolonku Website, GA vedle toho nabízí sledování a sbírání dat i mobilní aplikace. Ty ale nejsou předmětem tohoto článku. Výhodou Universal Analytics je v tom, že nám umožní vedle javascriptu použít i další možností interakce s GA. To je dosaženo pomocí nového protokolu z dílen Google zvaném Measurement Protocol. V podstatě se jedná o podporu zasílání HTTP requestů.
  2. Po vyplnění základních údajů, jakými jsou jméno účtu, jméno webu, nebo URL webu, vám GA vytvoří profil na vámi právě vytvořeném účtu. Profil je jakési zapouzdření nastavění patřící k dané webové stránce. Každý GA učet může mít více profílů, tudíž je možné sledovat více webových stránek pod jedním GA účtem.

Pokud je vše nastaveno zprávně, můžeme se pustit do sbírání dat. Méme v rukou dvě možnosti jak ke sběru přistupovat:

GA a javascript

Zde nelze prakticky nic zkazit a vše co potřebujete je tzv. Tracking Number (TN). Toto číslo jednoznačně identifikuje GA profil. Každý request poslaný do GA musí toto číslo obsahovat. TN může vypadat např. takto: UA-45983878-1. Sběr dat probíhá ve formě volání metod javascriptu analytics.js, který na své stránky dostanete pomocí jiného javascriptu, které vám vegeneroval GA při zakládání profilu.

Vygenerovaný skript vypadá takto:

[code language=“javascript“]

<script>

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‚GoogleAnalyticsObject‘]=r;i[r]=i[r]||function(){

(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),

m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)

})(window,document,’script‘,’//www.google-analytics.com/analytics.js‘,’ga‘);

ga(‚create‘, ‚UA-45983878-1‘, ‚mujweb.com‘);

ga(‚send‘, ‚pageview‘);

</script>

[/code]

Po otevření webové stránky s tímto skriptem se zavolá script analytics.js a provedou se dvě události. Jednak se vytvoří tzv. Tracker (řádka ga(‚create‘, ‚UA-45983878-1‘, ‚mujweb.com‘)), což je v podstatě logická transakce, které je následně předhozen příkaz ga(‚send‘, ‚pageview‘). Ten neudělá nic jiného, než že zaznamená 1 navštěvu dané konkrétní stránky.

Timto jednoduchým skriptem jsme právě integrovali GA do naší stranky a každá navštěva nám pošle ´hit´ do našeho GA profilu o návštěvě. Toto je pouze ukázka vrcholu ledovce, co lze s GA dělat. Příkazů typu ga(‚send‘, ‚pageview‘) poskytuje GA mnoho a najdete je na Developer Guide stránkách pro GA https://developers.google.com/analytics/. Jen pro představu, tímto způsobem lze dále sbírat data o událostech které uživatel na webu provedl (stisknutí tlačítka např.), sledování interakce se sociálními sítěmi, nebo sbírání dat o prodeji vašich produktů v eshopu.

GA a Measurement Protocol

MP není nic jiného než jasně definované HTTP API. Výhodou oproti analytics.js je jeho snažší programové ovládání.

Například na jednom projektu jsme řešili, jak sledovat provedené transakce. Prvotní řešení bylo pomocí ga.js, což je starší verze analytics.js. Problém byl následující. Pokud si uživatel vybral nějaké zboží, tak byl přesměrován na platební bránu. Tam provedl patříčné operace a byl následně přesměrován zpět na náš web. Na stránce, která ohlašovala potvrzení přijetí transakce jsme měli ga.js script, který ukládál statistiky o peněžních prostředcích, které u nás uživatelé zanehcali. Potíž byla v tom, že nektěré transakce šli dodatečne zrušit (placení složenkou). V tuto chvíli jsme ale už měli uložený údaj o provedení transakce. Pokud uživatel posléze transakci zrušil, způsobil nám nekonzistenci dat v GA. Řešením pro nas byl Measurement Protokol. Platební prána, kterou jsme měli taktéž integrovanou v naší webové aplikaci nám zasílala notifikace, kdykoliv se změnil stav dané transakce. Nebylo tedy nic jednoduššího, než počkat až nám platební brana potvrdí skutečné uhrazení finančních prostředků. A to byla ta správná chvíle využít MP a poslat jednoduchý request směrem k GA. Ukázka takového requestu může vypadat například takto:

[code language=“text“]POST /collect HTTP/1.1</p>
Host: www.google-analytics.com

payload_data[/code]

kde payload_data jsou správně a vhodně zvolené parametry, které jsou pro každou metodu (ecomerce tracking, page view tracking, social tracking…) jiné. Ukázka:

[code language=“text“]v=1 // Version.

&tid=UA-XXXX-Y // Tracking ID / Web property / Property ID.

&cid=555 // Anonymous Client ID.

&t=transaction // Transaction hit type.

&ti=12345 // transaction ID. Required.

&ta=westernWear // Transaction affiliation.

&tr=50.00 // Transaction revenue.

&ts=32.00 // Transaction shipping.

&tt=12.00 // Transaction tax.

&cu=EUR // Currency code.[/code]

Co nám GA nabízí dal?

Poměrně pěkně propracované ma GA své webové rozhraní. Vedle intuitivního ovládání nabízí toto rozhraní opravdu širokou škálu možností a nastavení. Co a jak lze pomocí webového rozhraní GA nastavit zde nebudu příliš popisovat, protože by to vydalo na pěknou řadku stránek. Výčtově zmíním alespoň několik praktických „udělátek“ s kterými si můžete pohrát.

Samozřejmostí je sledování návštěvnosti. To lze jednak ze statistik, které jsou celkem rozmanité a vedle celkového počtu návštěv jsou zde i možnosti sledovat odkud návštěvnící pochází, jaký internetový prohlížeč použili, jakého byli průměrněho věku nebo i poměr nových a stavajících návštěvníků. A jednak lze taky sledovat real-time navštěvnost v podobě grafu, který se kažodu sekundu aktualizuje.

Vedle návštěvnosti stojí za zmíňku také možnost vytvářet tzv. cíle. Cíl umožňuje měrit, jak často nebo jak dlouho navštěvníci provádí určitou akci. Můžete tedy například sledovat, jak dlouho trvá uživateli než se prokouše zkrze váš „intuitivní“ formulář.

Opomenout nesmím filtry. Filtry slouží k sledování provozu na urovni IP adres, domén, nebo adresářů. Lze nastavit zda tyto statistiky chcete vyloučit (exlude) nebo naopak zda chcete pouze tyto statistiky na urovni specifikované IP adresy/domény/adresáře sledovat (include only).

GA toho nabízí mnohem více a díky podrobné dokumentaci není problém najit návod, jak sledovat to, co právě potřebujete.

Kdy Google Analytics nepoužít?

  1. Vaše cílová skupina používá prohlížeče, které si nerozumí s javascriptem
  2. GA sbírá opravdu hodně dat o vašem webu i o uřivatelích, potíže se soukromím
  3. Pro sbírání statistik je zapotřebí komunikace se servery „z vnějšku“ – závislost na cizím subjektu, což muže zapříčinit i spomalení načítání webové stránky
  4. Pro některé je GA příliš monstrézní nástroj pro sledování a může odradit i svojí složitostí

Závěrem

GA není pro každého. Existuje celá ředa jiných nástrojů, které uspokojí běžné potřeby provozovatelů webů. Pokud je však vyžadován komplexní a složitý sběr dat, pak GA nabízí solidní řešení a zadarmo. Je tedy na každém, zda dá přednost komplexnosti před jednoduchostí a jaké kompromisy je ochoten udělat ve sbírání statistik o svém webu.

Zpět

Posuňte s námi své služby dál.

Nasměrujeme vás správným směrem!

Kontakujte nás